Évekkel ezelőtt az egyik barátnőm születésnapjára kerestem ajándékot. Nem szerettem volna egy sokadik parfümöt vagy haszontalan csecsebecsét venni neki annak ellenére sem, hogy egy időben sportot űztem abból, hogy gagyibbnál gagyibb dolgokat vegyek a barátaimnak. Jelentem, barátaim még vannak, de leszoktam már a kacatok vásárlásáról. Szóval azon gondolkodtam, hogy mivel is lepjem meg, és mindenképp valami élményt szerettem volna ajándékozni. Abban az időben kapott rá a rajzolásra, így viszonylag gyorsan adta magát a jobb agyféltekés rajztanfolyam. Bevallom, hogy én magam egy kicsit szkeptikus voltam ezzel kapcsolatban, de a saját szememmel kellett meggyőződnöm arról, hogy tényleg működik.

Mi is ez valójában?

 

A jobb agyféltekés rajzolás tulajdonképpen egy rajzoktatási módszer, amely azt a tényt használja ki, hogy az emberi agy két alapvetően eltérő gondolkodásmódot használ. Az egyik a verbális, elemző és sorrendet betartó, míg a másik a vizuális és észlelő gondolkodásért és látásmódért felelős.

 

Az esetek többségében a verbális bal agyfélteke a domináns, míg a jobb agyféltekénket kevésbé használjuk. Ezért van az, hogy sokunk rajztudása megragad a pálcikaembernél, és ezért esünk annyira kétségbe, amikor a gyerekünk azt kéri, hogy rajzoljunk neki egy gyönyörű királylányt habos-babos rózsaszín ruhában vagy egy csúcsszuper járgányt, esetleg sárkányt, vagy bármi mást, ami túlmutat a pont-pont-vesszőcskén.

 

A jobb agyféltekés rajztanfolyam arra tanítja meg a résztvevőket, hogy hogyan tudnak váltani a két agyfélteke között és előtérbe helyezni a jobb agyféltekét. Semmilyen előzetes rajztudást nem feltételez és elegendő annyi kézügyesség hozzá, amennyi ahhoz kell, hogy valaki tudjon írni. A tanfolyamon különböző gyakorlatokon keresztül veszik végig a rajzolás öt alapkészségét (a szélek, terek, viszonyok, a fény-árnyék és a teljesség észlelése) és sajátítják el a látvány utáni realisztikus rajzolás képességét.

Milyen jótékony hatása van?

 

A felnőtt tanfolyamra 14 éves kortól lehet jelentkezni, de ma már van kifejezetten gyerekeknek szervezett képzés is. Itt a végeredményhez vezető gyakorlatokban térnek el a felnőtt tanfolyamhoz képest. Mozgásos gyakorlatokkal melegítik be a kezet és játékos feladatokkal érik el az agyféltekék összehangolását.

 

És hogy miért jó ez? Egyrészt azért, mert függetlenül attól, hogy mennyire tud vagy nem tud rajzolni, minden résztvevő fejlődésen megy keresztül. Ez nagyon fontos egy kisgyerek esetében, hiszen ennek köszönhetően nincs kudarcélmény, aminek eredményeként nő az önbizalma. Ezen kívül fejleszti a koncentrációt és a megfigyelőkészséget, ezt pedig a tanulásban és később az élet egyéb területein is tudja kamatoztatni a gyermek.

 

A másik nem elhanyagolható tény pedig az, hogy a rajzolás, mint alkotás örömforrást jelent, így pedig képes oldani a stresszt. A gyerek kikapcsolódik és közben megnyugszik. A jobb agyféltekés rajzolás emellett fokozza a kreativitást is, ily módon pedig elősegíti a hatékonyabb önkifejezést is.